Cada àrea de coneixement prioritza l’ús d’unes determinades metodologies de recerca, això implica la realització d'activitats concretes.
Les metodologies bàsiques emprades en la realització de treballs de recerca són:
- la recerca bibliogràfica i documental ,
- el treball de camp,
- el treball experimental i
- el treball artístic.
Exposem a continuació les tasques i activitats a realitzar que van lligades a les diferents metodologies utilitzades.
1. Treball bibliogràfic o documental
Tasques possibles a realitzar:
- Lectura d'obres literàries, filosòfiques, de pensament (novel·la, assaig, crítica... )
- Consulta de fonts secundàries (enciclopèdies, llibres de text, estudis científics especialitzats, obres històriques...)
- Consulta de fonts complementàries (estadístiques, gràfiques... )
- Consulta de fonts primàries tant escrites (llibres, documents, articles de premsa, ...) com iconogràfiques (gravats, dibuixos, fotografia, mitjans de comunicació de masses ... ), com audiovisuals (enregistraments sonors, vídeo, pel·lícules...)
- Comparació entre les opinions o tesis de diversos autors sobre el tema de recerca.
- Elaboració de fitxes bibliogràfiques.
- Elaboració de resums, esquemes i mapes conceptuals.
- Contrastació dels resultats obtinguts a partir de fonts primàries i secundàries.
- Contextualització de les obres literàries, filosòfiques, de pensament.
2. Treball de Ciències Socials
Tasques possibles a realitzar:
- Realització d'entrevistes a persones físiques i jurídiques, publiques i privades, relacionades i amb el tema de recerca i enregistrament, si s'escau, per mètodes audiovisuals.
- Recull de dades a partir d'informants (cançons, rondalles, costums, fets històrics, biografies, variants dialectals ... ).
- Realització d'enquestes i tests a una mostra de la població.
- Realització d'estudis de mercat i elaboració de pressupostos diversos.
- Assistència a manifestacions culturals (concerts, conferencies, festes, exposicions, museus ... )
- Visita i observació directa del paisatge, d'elements del medi natural i urbà, del patrimoni històrico‐artístic, d'empreses i espais diversos, etc.
- Elaboració de resums, esquemes i mapes conceptuals.
- Contrastació dels resultats obtinguts a partir d'altres fonts d'informació.
3. Treball de Ciències Experimentals
Tasques possibles a realitzar:
- Identificació del problema i formulació de la hipòtesi, si s'escau.
- Contrastació de diversos mètodes d'anàlisi i decisió del mes adequat a la finalitat de la recerca, tenint en compte les possibilitats i els materials del centre.
- Identificació i control de les variables que afecten el procés d'experimentació.
- Observació dels fenòmens i presa acurada de dades durant el procés d'experimentació.
- Descripció, si s'escau, de tot el procés d'experimentació, a nivell qualitatiu i quantitatiu.
- Identificació i control de les variables que influeixen en el resultat de l'experiència.
- Interpretació dels resultats, tot extraient conclusions on sigui possible formular teories més generals.
- Contrast dels resultats obtinguts a partir i d'altres fonts d'informació
4. Treball artístic
Tasques possibles a realitzar:
- Consulta de l’evolució d’una forma artística d’un període determinat d’un o diversos autors i un àmbit geogràfic i la possible relació amb les condicions socials, personals, històriques, econòmiques...
- Realització d’una guia artística comentada referida a un àmbit geogràfic i a una època concreta, pensada per a un grup social definit.
- Realització d’una obra per comprovar el seu efecte sobre un col·lectiu de persones.
- Experimentació sobre aspectes tècnics relacionats amb les arts plàstiques (tècniques artístiques, possibilitats del llenguatge gràfico‐plàstic, experimentació sobre materials i suports ... )
- Elaboració de resums, esquemes i mapes conceptuals.
Fonts d'informació:
- Proposta de tipus de Treball de Recerca. IES Josep Puig i Cadafalch. 5 d'abril de 2017.
- Resum de les normes per realitzar i avaluar un Treball de Recerca. Coordinació de Batxillerat de l'Institut Marina (La Llagosta). Curs 2016-17.
